Skip to main content Skip to footer

Algemene Voorwaarden

U heeft recht op de beste medische zorg, wij streven ernaar die te leveren, in alle opzichten. Het wordt echter lastig goede zorg te leveren als de patiënt niet goed meewerkt, want dat gebeurt ook. Patiënt en arts zullen moeten samenwerken om de beste resultaten te bereiken.

Rechten

De Patiëntenwet (formeel: de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)) regelt de relatie tussen u en uw hulpverlener. De vijf belangrijkste onderdelen uit de Patiëntenwet zijn:

  • het recht op informatie
  • het recht om zelf te beslissen of u akkoord gaat met een behandeling of een onderzoek
  • het medisch dossier en het recht op inzage
  • het recht op privacy
  • vertegenwoordiging

Daarnaast kunt u in de gezondheidszorg altijd een tweede mening vragen. Met een ’tweede mening’ of ‘second opinion’, wordt bedoeld het oordeel of advies van een andere deskundige dan uw eigen arts of hulpverlener. Deze geeft op verzoek zijn mening over een diagnose of een behandeling. Hij neemt de behandeling niet op voorhand over. U kunt over iedere soort behandeling in de gezondheidszorg een tweede mening vragen. Of dat nu een behandeling van de fysiotherapeut, specialist of van een andere hulpverlener is. Dat mag u altijd doen. Daarvoor heeft u van niemand toestemming nodig, ook niet van uw eigen hulpverlener. Voor de vergoeding van de kosten voor een “second opinion” verwijzen we u naar uw ziektekostenverzekeraar.

Plichten

Als patiënt bent u verplicht duidelijke en volledige informatie te geven over uw gezondheidstoestand, zodat de behandelend arts een goede diagnose kan stellen en een deskundige behandeling kan geven. Als u samen met de arts een behandeling bent overeengekomen, houdt u zich dan aan de gemaakte afspraken. Dat houdt bijvoorbeeld in dat u de voorgeschreven medicijnen trouw gebruikt en de leefregels volgt. Als u het niet eens bent met de behandeling, bespreek dit dan met de betreffende arts of verpleegkundige. U kunt daarnaast zelf meewerken aan uw behandeling door:

  • het aan te geven als u iets niet begrijpt of als u ergens over twijfelt;
  • het te laten weten als u voor uw gevoel tegenstrijdige adviezen of informatie krijgt;
  • vooraf het verloop van uw operatie te bespreken met uw zorgverlener;
  • op te schrijven welke medicijnen u gebruikt en voor welke medicijnen u allergisch bent;
  • vragen te stellen als medicijnen er anders uitzien dan u verwacht.

Legitimatie verplicht

Ten slotte heeft u de verplichting om zich te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) en de kliniek (via uw ziektekostenverzekeraar) te betalen voor de geleverde zorg. De tarieven die de kliniek in rekening brengt, zijn landelijk vastgesteld.

Formulier Informed Consent

Het Heelkunde Instituut volgt de procedure voor Informed Consent. Dat wil zeggen dat de patiënt wordt gevraagd dit toestemmingsformulier te ondertekenen en verklaart dat hij/zij heeft begrepen wat er met hem/haar aan de hand is en welke behandeling door de artsen van het HIN zal worden uitgevoerd.

CONTACT

Administratie
Veluwezoom 42-2
1327 AH ALMERE
T: 088 99 88 990
E: [email protected]

Openingstijden

Maandag 08:30-17:00

Dinsdag 08:30-17:00

Woensdag 08:30-17:00

Donderdag 08:30-17:00

Vrijdag 08:30-17:00

Zaterdag Gesloten

Zondag Gesloten